Wat zouden jullie aan onderstaand document veranderen om leerlingen beter te helpen met historisch redeneren?

Een collega en in hebben dit document gemaakt om historisch redeneren voor leerlingen van alle niveaus en jaarlagen te vereenvoudigen. Alle feedback is welkom en delen mag!



344

3 Antwoorden


  • Hoi! Mooi boekje, ga ik zeker gebruiken! Het lukte mij niet om hem echt te vouwen. Kan je uitleggen hoe dat moet? Verder heb ik 'm even op twitter gegooid, misschien hebben daar mensen er nog wat over te zeggen. Mijn eigen feedback: - Ik denk dat het best heftig is voor de lagere jaarlagen, maar zeker vanaf de derde goed te gebruiken (in mijn ervaring). - Ik miste nog wel iets over geschreven en ongeschreven bronnen (archeologie vs geschiedenis). - Het is natuurlijk superafhankelijk van hoe je dit instrument in de les gebruikt. Hoe zien jullie dat? Ik kan me voorstellen dat je hier een artikel in de Kleio over schrijft en daar ook het boekjes publiceert. Dan komt het denk ik ook weer bij heel veel docenten terecht.
    30 jul. 2019
  • Dankjewel voor de feedback. We gaan hem wel in de lagere jaarlagen inzetten en kijken waar het schip strandt. We hebben in ieder geval geprobeerd om het zo eenvoudig mogelijk weer te geven. Het onderscheid tussen soorten bronnen staat eigenlijk bij de vraag "Wat voor soort bron is het?", bij het onderdeel betrouwbaarheid. Alles los benoemen zorgde er helaas voor dat het niet zou passen. Wat betreft je laatste opmerking, daar hebben wij inderdaad ook al aan zitten denken. In ieder geval hebben wij hem via de Histoforum nieuwsbrief gedeeld en via verschillende sociale media. P.s. Hier het uitlegfilmpje over hoe deze gevouwen moet worden: youtu.be/f7B8PuQ6pxE
    03 aug. 2019
  • ‘In hoeverre’ vond ik onduidelijk als toevoeging. Wel een mooi overzicht verder!
    06 aug. 2019