Werkvormen om te leren feedback te verwerken.

Ik las deze week dit artikel over hoe belangrijk het is dat leerlingen leren feedback te verwerken. "Studenten die niet geleerd hebben om feedback te verwerken, leren er alleen op goed geluk wat van." lerenvantoetsen.nl/feedbackgeletterdheid-feedback-verwerken-moet-je-leren Er worden alleen geen handvaten gegeven over hoe je dat dan kan doen. Behalve vaak oefenen, wie heeft er goede werkvormen waarbij leerlingen leren feedback te verwerken?



557

5 Antwoorden


  • Hoi Suzanne, Wij laten leerlingen vaak opdrachten van elkaar nakijken met behulp van een rubric. Het maken van een uitgebreide rubric kost tijd maar het heeft veel effect. Leerlingen kijken eerst elkaars werk na en geven feedback. Daarna bekijken wij de gegeven feedback (heeft de leerling serieus feedback gegeven aan een medeleerling) en nemen de beoordeling over. Vervolgens krijgen de leerlingen de rubric terug en mogen ze vragen stellen als ze het oneens zijn met de beoordeling. Het mooie hiervan is dat leerlingen veel inzicht krijgen in hun eigen gemaakte opdracht door een andere opdracht te beoordelen. Ook reflecteren leerlingen op de feedback die ze ontvangen en vormen ze een mening over de beoordeling. Een andere manier is om leerlingen feedback te geven op een opdracht en vervolgens te vragen om een eindversie in te leveren waarin met kleuren is aangegeven wat aangepast is na aanleiding van de feedback. Dus eigenlijk een tussenfase inbouwen zodat leerlingen de kans krijgen om de feedback te verwerken. Kun je hier mee verder?
    06 feb. 2019
  • Hoi Anne Marijn, Ik gebruik ook vaak rubrics inderdaad en voor het trainen van feedback geven en het beoordelen daarvan heb ik gemerkt dat Peergrade goed werkt. De eindversie met kleuren en uitleg vind ik een topidee en ga ik mee aan de slag.
    06 feb. 2019
  • Top! Ik ga Peergrade eens bekijken. Dank.
    06 feb. 2019
  • Een klein ideetje om leerlingen bewust te maken: Laat leerlingen als ze klaar zijn met hun werk/toets alvast zelf nakijken met kleuren. Deze heb ik zeker goed is groen, deze twijfel ik (oranje)en deze heb ik fout (rood) evt nog aangevuld met, makkelijk, moeilijk, te weinigtijd etc. Als je dan zelf nakijkt zie je ook meteen wat leerlingen makkelijk en moeilijk vinden, waar meer uitleg bij nodig is en je krijgt inzicht in hun eigen reflectie vermogen. Leerlingen kunnen zo leren feedback te geven op het proces en niet op het resultaat. (ik heb te weinig hulp gevraagd tijdens de les, te weinig geoefend, ik kan/ken het beter dan dat ik dacht).
    07 feb. 2019
  • Nog een andere mogelijkheid: als je als docent feedback op een toets, product of proces geeft, leerlingen de feedback laten overnemen in hun dossier, vervolgens laten formuleren wat er anders moet en dat de leerlingen laten doen en dat resultaat of proces bespreken met jou als docent/mentor. Als leerlingen dit bijhouden, is het mogelijk dat er een patroon valt te herkennen. En daarover kun je als mentor/coach/docent in gesprek.
    07 feb. 2019