Onderbouw basisschool
Middenbouw basisschool
Bovenbouw basisschool

Presteren leerlingen beter als ze meer bewegen?



435

4 Antwoorden


  • Meer bewegen heeft een licht positief effect op de cognitieve functies en leerprestaties van kinderen op de basisschool. Meer hierover lees je op: leraar24.nl/2611886/presteren-leerlingen-beter-als-ze-meer-bewegen
    26 sep. 2019
  • wij-leren.nl/presteren-leerlingen-beter-door-bewegend-leren.php M.n. bij spelling en rekenen. Langere termijn effect moet nog worden onderzocht.
    01 okt. 2019
  • Meerdere proeven in de praktijk hebben aangetoond dat er een positief verband is tussen bewegen en meer geconcentreerd / beter te kunnen leren. Het effect is altijd op de korte termijn aanwezig en ook maar voor een beperkte tijd. Als je beweegt, gaat er namelijk meer zuurstof naar de hersenen. Samen met het effect van 'even iets anders doen' zorgt het ervoor dat leerlingen nadat ze beweging hebben gehad, meer geconcentreerd zijn en dus beter kunnen leren. Voor leerlingen met bijvoorbeeld ADHD, is beweging juist een voorwaarde om überhaupt te kunnen leren. Stil moeten zitten is voor die leerlingen zo moeilijk dat het een blokkade is, om tot leren te komen. Een wiebelkruk kan hierbij helpen.
    07 okt. 2019
  • De onderzoeken zijn hierover zeker niet eenduidig. Bovendien wordt er onderscheid gemaakt tussen matig en intensief bewegen (zie maar eens uit te vogelen wat dat is in je klas). De leereffecten zijn klein (als ze er zijn, dat verschilt per onderzoek), maar qua gezelligheid en ontlaadtijd een aanrader! Veel kinderen zullen je dankbaar zijn.;-)
    16 okt. 2019