Vraag en antwoorden

Profielwerkstuk beoordelen tips en tricks

De nakijkload verminderen

520

5 Antwoorden

  • Hoi Edith, maak je gebruik van een rubric om de werkstukken te beoordelen? Wij deden dit altijd op mijn oude school en we deelden de rubrics van tevoren ook met de leerlingen. Op die manier hadden zij duidelijkheid over wat er moest gebeuren en konden wij op een uniforme manier feedback geven. Wij gebruikten verschillende rubrics voor verschillende domeinen. Als je wil kan ik de rubric wel met je delen!
    09 dec. 2019
  • Hoi Edith, Ik denk dat het belangrijk is om een goed model voor beoordeling te hebben dat je iedere keer als belangrijkste leidraad kan gebruiken. Iets wat goed zou kunnen helpen is om met je collega's / sectiegenoten of vergelijkbare vakken een soort rubric te maken. Bijvoorbeeld door elk criteria op een 4-puntsschaal te beoordelen met vooraf beschreven eisen. (onvoldoende, voldoende, goed, zeer goed) Bijvoorbeeld Bron gebruik (zijn er goede bronnen gebruikt, zijn er genoeg bronnen gebruikt) Is de relevantie duidelijk? Is het probleem goed geformuleerd? Wordt de overstijgende samenhang tussen de vakken duidelijk? Is het verslag diepgaang genoeg? Is de onderzoeksvorm passend? Hoe goed is eerdere feedback verwerkt? Hoe goed heeft de leerling zich aan de afspraken en planning gehouden? Hoe goed ziet het eindproduct er uit? Is het netjes? Door een rubric te maken die je voor elk profielwerkstuk bij van deze punten kan invullen. kan je dan snel een indicator voor een totaalbeoordeling krijgen. Je kan dan zelf natuurlijk per leerling bekijken of er bij hun specifieke PWS bepaalde factoren zijn die je zwaarder of minder zwaar laat wegen. Ook kan dit zorgen voor een meer gelijke beoordeling van PWS door verschillende docenten in dezelfde school. Op google kwam ik een voorbeeld van een andere school tegen van een rubric die je zou kunnen gebruiken: piterjelles.nl/impulse/wp-content/uploads/sites/1/2015/12/Profielwerkstuk-havo-vwo-beoordelingsgrid-mpulse-2017-2018.pdf
    09 dec. 2019
    • Zeer bruikbaar, dank je wel!!
      09 dec. 2019
  • Hoi Edith, Ik sluit me aan bij de vorige sprekers. Misschien een aanvulling dat we bij de rubric samenwerking leerlingen zelf de punten lieten verdelen (bij ons wordt het PWS gemaakt in groepen van minimaal 2). Je kunt in deze rubric ook in de beoordeling rekening houden met eventuele hickups in in het proces ("Kees doet niks", "Claar is er nooit" etc). Wat ons ook hielp is om als begeleider met de groepen regelmatig om de tafel te zitten om de stavaza te bespreken. Zo hou je zicht op het proces, hou je de leerlingen aan de gang en kun je hierboven genoemde hickups voor zijn. Tot slot: sinds we een presentatiemiddag PWS organiseren waar leerlingen aan ouders en medeleerlingen hun PWS presenteren en pitchen, hebben we nauwelijks problemen meer met leerlingen die de inleverdeadline overschrijden! Succes!
    09 dec. 2019

Relevante artikelen

Op basis van de vraag hebben we deze artikelen van de vrienden van Edualdo voor je geselecteerd. Hopelijk helpt het je om je antwoord te vinden!

Er zijn geen artikelen gevonden.