Maken jullie gebruik van een online leeromgeving met bijvoorbeeld aanvullende materialen voor leerlingen o.i.d?

Ik ben zelf een online leeromgeving aan het opzetten voor mijn school. Dit zal een omgeving worden waar zowel leerlingen als wij (docenten) extra materialen van o.a. reguliere vakken kunnen vinden. Ik ben benieuwd in hoeverre jullie dit soort tools gebruiken en hoe jullie leerlingen hierop reageren? Ik zet zelf meer Gamification (spelenderwijs) in en dit vinden mijn leerlingen te gek. Ik hoor graag jullie visie!



5122

5 Antwoorden


  • Wat bedoel je met een online leeromgeving? Ik maak graag onderscheid tussen een platform en tools. Je gebruikt als docent maar 1 platform en hier is al jouw lesmateriaal van alle lessen te vinden, leerlingen leveren hier hun werk in en jij geeft ze feedback. Tools zijn alle andere toepassingen die je als docent gebruikt naar idealiter zijn deze altijd terug te vinden in het platform. Bijvoorbeeld als je een socrative quiz gebruikt dan deel je de resultaten met de leerlingen in je platform, als je een interactieve Thinglink maakt dan deel je die in je platform. Onder welke noemer schaar je jouw online leeromgeving? En ik ben benieuwd welke problemen je met jouw omgeving wilt oplossen dat de huidige tools en platformen die beschikbaar zijn nog niet doen?
    12 feb. 2019
  • Wij gebruiken de omgeving die past bij Google. (Onze 'ELO' heet het (digitale) Schoolplein, via dit schoolplein hebben de leerlingen toegang tot hun mail, cijfers (SOMToday), Drive (online opslag) en Google Classroom) Via Google Classroom kunnen wij als docenten gemakkelijk (extra) lesmateriaal aanbieden. Dit is erg gebruiksvriendelijk voor zowel docent als leerling. De opdrachten worden gemaakt variërend van bijvoorbeeld een drive document met opdrachten tot aan formatieve toetsen middels Socrative/Goformative. Etc. (en nog vele andere webtools)
    12 feb. 2019
  • Dag Yasemin, De combinatie Google Drive en Google Classroom vind ik prettig. Deze Classroom omgeving is overzichtelijk en de opdrachten zijn voor lln goed te vinden. Op Classroom plaats ik bv de uitslagen van Socrative(.com) van een formatieve toets, zodat lln terug kunnen kijken waar ze op uitvallen. Ook het materiaal wordt uitgewisseld en kan door een leerling op een later moment worden teruggevonden. Tot slot gebruik ik Mentimeter(.com) en deel ik de opbrengst met de klas. Gamification vind ik erg leuk, daar heb ik nog geen online tool/platform voor gevonden cq gebruikt. Input altijd welkom. Tips iemand? Succes, Jörgen Hilbrands
    12 feb. 2019
  • Bij elke les zet ik in Showbie het materiaal en huiswerk van die les, extra uitleg en oefening klaar (sites, filmpjes, aanvullende apps, powerpoints ect). Heel overzichtelijk en toegankelijk voor leerlingen. Bovendien als ze vragen over de les if hun huiswerk hebben, zetten ze die ook erbij
    15 mrt. 2019
  • Je vraagt naar iets wat de standaard is op heel veel scholen (heel veel scholen ook niet). Anyway: ja! Ieder vak heeft een studiewijzer met daarin verplicht de leerlijnen. Daarnaast is het een verplichting op onze school dat al het extra digitale materiaal wordt ontsloten via de online leeromgeving. Online oefenmateriaal, verrijkings- en verdiepingsstof, oefentoetsen, achtergrond informatie. Van alles en nog wat. Bij een beetje fatsoenlijke systemen kan je ook nog zien hoe vaak leerlingen ergens komen. Mijn ervaring: leerlingen maken heel gericht en resultaatgericht gebruik van lesmateriaal.
    25 mrt. 2019