Op welke manier stomen jullie je leerlingen klaar om met digitaal materiaal aan de slag te gaan?

Komen leerlingen met een device op school? Maken jullie gebruik van digitaal materiaal? Hebben jullie dan schoolbrede of jaarlaag-brede afspraken die jullie stap voor stap met de leerlingen doornemen? Of doen leerlingen dat zelfstandig, thuis?



81

8 Antwoorden


  • We stomen ze niet klaar, we bereiden ze voor gedurende enkele jaren. Device van school in bruikleen (met handtekening voor verantwoordelijkheid) en veel gebruik van digitale methodes (van uitgevers). Maar ook veel Google Classroom, ProwiseConnect, Google Forms en voor ontwerpen gebruiken we canva.com (kan je ook online 'in the cloud' tegelijkertijd aan 1 document werken).
    17 jun. 2019
  • Hoi Eddy, dat voorbereiden gedurende enkele jaren, hoe doe je dat bij brugklassers? Wij starten dinsdag na de vakantie met de leerlingen en hun device (alleen maar aan en inloggen) en hebben nu voor de woensdag een heel opstart programma gemaakt waarin alles ingelogd, aangemaakt en gecheckt gaat worden. Daarnaast besteden we ook nog aandacht aan de workflow in OneNote, O365 en de iPad in zijn algemeenheid.
    27 jun. 2019
  • Ook bij ons op school starten we komend jaar met een eigen device voor brugklasleerlingen. Zou je jullie materiaal van die info-dag willen delen? Wij zijn nog zoekende....
    15 jul. 2019
  • Hoi Ans, Ik ben op dit moment bezig met de voorbereiding van onze 'basecamp' zoals we het genoemd hebben. De bedoeling is dat we in 3x 45 minuten bij 6 klassen alles* up and running hebben. De leerlingen blijven in hun lokaal, docenten + ondersteuning van 2e klas leerlingen lopen alle lokalen langs en zijn verantwoordelijk voor 1 onderdeel. Zo gaan ze een account aanmaken bij Quizlet en bij Duolingo. Magister inloggen en digitaal materiaal van uitgevers controleren, mail openen en OneNote bestanden (classnotebooks gemaakt door docenten die geen materiaal van uitgevers gebruiken) openen, LessonUp inloggen en aan de juiste docenten/klassen koppelen. Om dit te realiseren heb ik een rondje gemaakt langs alle vakken: wat heb je nodig om de eerste les te kunnen starten. Ik heb aan het einde van het vorige schooljaar leerlingen gevraagd mee te helpen. 33 (dat is 1/3 van het aantal 2e klassers!) hebben toegezegd te komen helpen. Ze krijgen (weten ze nog niet!) als dank een kaartje voor het inzetten van een vrij lesuur. Komende week krijgt het rooster nog meer vorm, dan weet ik welke docenten aanwezig zijn om te ondersteunen. Voor hen maak ik een duidelijke instructie. Dinsdag spreek ik alle vrijwilligers nog om door te spreken en dan gaan we woensdag ervaren of het werkt. Ik heb geen idee of we te ruim qua tijd zitten of veel te krap maar dat gaan we merken. Succes met jullie voorbereiding.
    08 aug. 2019
  • Hoi Rhea, dank voor je reactie! Handig om dan meteen het diverse accounts aan te maken, ik denk dat we dat overnemen! Zou je me de instructie voor collega’s tzt willen sturen? Ik zou het leuk vinden om te horen in hoeverre de planning klopt. Wij beginnen in september pas;-)
    08 aug. 2019
  • Ik ga je op de hoogte houden! komende dagen ga ik alles finetunen en ik zal mijn informatie met je delen.
    15 aug. 2019
  • Gisteren was het bij ons zover! Ons basecamp is geslaagd! Ik schreef er een blog over: rheaflohr.weebly.com/blog/basecamp
    22 aug. 2019
  • Wat een mooi verslag! Wat een goede manier van organiseren. Dank je wel voor het delen! 🌹
    22 aug. 2019