Ik ben op zoek naar overgangs normen van vmbo K naar vmbo T. Heeft iemand hier een goed voorbeeld van?



441

4 Antwoorden


  • Dank voor je vraag! Helaas heb ik geen voorbeelden voor je van overgangsnormen van vmbo K naar vmbo T. Ik ga er hierbij vanuit dat je de overgang van het 3e naar het 4e jaar bedoelt. Dit komt zeer zelden voor en ik ken geen scholen die dit daadwerkelijk doen. Ik weet ook dat de stichting platforms vmbo deze vorm van overgang niet aanraadt omdat een afgeronde vmbo K opleiding ook toegang biedt tot mbo 3 en 4 vervolgopleidingen. Kun je misschien wat meer context geven?
    14 jan. 2019
  • Kun je wat specifieker zijn? Gaat het om leerlingen van 4k naar 4tl of van 3k naar 4 tl? In principe mag je een individueel PTA maken en voor deze leerling alle PTA in het 4e jaar laten afronden. Waar je wel mee zit is het aantal vakken en eventueel gemiste stof van de andere vakken. Dat laatste zal in de praktijk wel meevallen omdat k en tl dicht tegen elkaar aan zit en vaak dezelfde boeken hebben. Dat kun je oplossen met een soort verzameltoets gekoppeld aan een inhaalprogramma. Dat kun je ook zo oplossen voor de gemiste vakken (in aangepaste vorm). Omdat dit geen reguliere doorstroom is, is daar ook geen doorstroom norm voor (tenminste niet voor zover ik weet) . Het gaat erom of het huidige docententeam de overstap onderschrijft en het ontvangende team een goed inhaalprogramma kan en wil schrijven. En natuurlijk of de leerling dat wil en kan (-;
    14 jan. 2019
  • Beste Ramona, Ik heb geen overgangsnormen voor je, omdat ik niet werk in het aangegeven gebied. Wat ik wèl heb, is ervaring met mijn eigen zoon, die halverwege jaar drie van vmbo-k naar vmbo-tl is gegaan. Dit is gebeurd op de CSG Eekeringe te Steenwijk, een jaar of acht geleden. Ik weet niet (en ik denk niet) dat hier vaste normen voor zijn, maar de mogelijkheid is er dus wel. Misschien is het handig om eens met hen contact op te nemen?
    15 jan. 2019
  • Hoi, Zoals hierboven al beschreven staat zul je een persoonlijk PTA moeten schrijven. Nu doen heel veel scholen daar best moeilijk over, maar stelt dit niet heel veel meer voor dan met alle vakken eens goed kijken wat er daadwerkelijk moet gebeuren. Veel scholen blijven toch nog bij de boeken en kunnen hierdoor slecht de hoofd van de bijzaken scheiden. Wil je dus een leerling naar een ander niveau doen als het examen al is begonnen dan begint het ermee om met alle docenten om tafel te gaan om dit persoonlijke PTA te maken. Daarna is het vooral het eigenaarschap bij de leerling neerleggen en die te ondersteunen.
    16 jan. 2019