Op welke manier bouwen jullie keuzemomenten / eigenaarschap in in het rooster?

Bij ons op school zijn we bezig met een roosteronderzoek, en -aanpassing. We zijn op zoek naar hoe we kinderen autonomie kunnen geven in het rooster. Ik ben benieuwd hoe andere scholen dit vormgeven, en wat daarbij de belangrijkste uitgangspunten zijn. Onze uitgangspunten zijn: - meer autonomie voor lln, wat hopelijk leidt tot meer schoolmotivatie - mogelijkheid voor lln om executieve vaardigheden te ontwikkelen (plannen, zelfwerkzaamheid, organiseren, samenwerken) - een compacter rooster (minder tussenuren)



29 nov. 201829 nov. 20185247

5 Antwoorden


  • He Heleen, via Leerling 2020.nl kun je het gratis themanummer Roostering aanvragen. Daarin staan voorbeelden van scholen die bezig zijn met roostering, onder andere met het oog op motivatie en eigenaarschap. Je kunt de digitale versie van het magazine ook hier vinden: leerling2020.nl/themamagazines
    29 nov. 2018
  • Hallo Heleen, Het themanummer roostering aanvragen zoals Anne Kriek hierboven antwoord is sowieso een heel goed begin. Daarnaast zijn er nog veel meer mogelijkheden. Bij ons op school zijn we bezig met een rooster waarin we minder lesuren uitgeven, lesuitval compleet voorkomen en elke dag ook nog beginnen met hun mentor/coach. Dit is echter niet makkelijk, aangezien je dan echt als docententeam je lessen anders moet gaan inrichten. Je moet een duidelijke plek hebben waar alle te maken opdrachten staan (anders kunnen leerlingen het overzicht nooit krijgen). En met elkaar moet je het frontaal lesgeven (slapende leerlingen) grotendeels afschaffen (ik ben daar een groot voorstander van). Hoe hebben wij het nu: leerlingen beginnen om 9 uur met hun mentor en in dit eerste uur plannen zij de rest van hun lesdag. Hun lesdag duurt altijd tot 14.10 of 15.00 uur. Mocht er een docent ziek zijn dan vervangen wij elkaar en kunnen leerlingen aan het werk blijven. Op dit moment zijn wij bezig met het invoeren van KeuzeWerkTijd. Binnen KWT kunnen leerlingen dan ook in magister aangeven waar ze wanneer zijn. Dit zal een hoop helderheid geven bij ons. Binnen het rooster, maar ook daarbuiten hebben leerlingen veel meer keuzes te maken waardoor ze autonomie krijgen. Ze worden echt eigenaar van hun keuzes en dus van hun werk. Werkt dit voor elke leerling? Ik denk dat het een stuk beter werkt voor veel leerlingen dan het klassieke onderwijs. Maar er zijn ook leerlingen die het erg moeilijk vinden. Hiervoor is die coach erg belangrijk. De coach en veel contacturen voor hem/haar is echt een must!
    29 nov. 2018
  • Wij werken nu al 3 jaar met KeuzeWerkTijd (KWT). Voor leerlingen houdt het in dat ze voor 13 lesuren in de week mogen aangeven naar welk vak ze gaan. Daar is altijd een vakdocent bij aanwezig. De vakdocent heeft de mogelijkheid om de KWT-uren te 'labelen'. Hiermee kan hij/zij aangeven welke stof er wordt behandeld of welke activiteit hij/zij met de leerlingen gaat doen. We gebruiken hiervoor het programma ContactUrenPlanner (CUP). Ik ben het zeer eens met Jeroen Bos. De coach is hierin erg belangrijk! Mocht je vragen hebben dan kan je altijd mailen naar [email protected]. Ik ben tevens de roostermaker op onze school.
    30 nov. 2018
  • Wat fijn. Dank voor deze snelle hulp en concrete antwoorden. Ik ga ermee aan de slag, en het kan zijn dat ik contact met jullie opneem voor verdere vragen. Heel erg fijn!
    03 dec. 2018
  • Hallo Heleen, Je mag altijd contact opnemen via de mail; [email protected] Daarnaast is mijn tip, ga kijken bij scholen die hiermee bezig zijn. Via leerling2020 zijn er genoeg voorbeelden beschikbaar en zoals ik het heb ervaren wordt je overal erg gastvrij onthaalt.
    04 dec. 2018