Zijn er collega's die een leuke manier van huiswerk nakijken hebben?



376

3 Antwoorden


  • Hoi, tja, ‘leuker’ is misschien wel een beetje moeilijk te omschrijven. Andere vraag: waarom geef je huiswerk, wat wil je bereiken? Wat wil je bereiken met het nakijken? Ik geef (bijna) geen (maak) huiswerk dat heeft niet altijd meerwaarde namelijk. Ik controleer wel aan het begin van de les of lesstof is blijven hangen. Ik varieer dan in werkvormen: de ene keer digitaal de andere keer analoog. Soms alleen een andere keer samen. Een leuke werkvorm vind ik is: 2 waarheden en 1 leugen. Hierbij schrijven leerlingen 3 zaken op die met het lesonderwerp te maken hebben, 2 zijn waar en 1 is niet waar. Vervolgens zoeken ze iemand op en wisselen ze met elkaar uit. Ze vertellen natuurlijk dat alle 3 de zaken waar zijn, aan de leerling om te ontdekken welke niet waar is en om vervolgens uit te leggen waarom het niet waar is. Succes!
    13 mei 2019
  • Bedankt voor je tip, leuk idee om eens uit te proberen!
    13 mei 2019
  • Ik geef ook geen huiswerk, alleen als ze niet geweest zijn, of te weinig zijn opgeschoten in de les. Dus het ‘huis’werk in magister is eigenlijk het startpunt: waar verwacht ik dat ze zijn. Ik gebruik veel digitale opdrachten, die kan ik volgen. Zo weet ik of ze meedoen en of ze het een beetje begrijpen. De opdrachten in het schrift bekijk ik dan alleen als ik denk dat het nodig is. LessonUp en BookWidgets geven beiden de mogelijkheid om de leerling feedback te geven, wat het leuk maakt, er is interactie.
    14 mei 2019