Vraag en antwoorden

Formatief werken en de veranderende rol van de leraar, hoe hebben jullie de training hiervoor aangepakt?

Er is op school de wens om meer formatief te gaan werken, maar dit brengt ook een verandering met zich mee brengt omtrent de rol van de leraar. Als deze anders moet gaan werken, is het dan noodzakelijk om hier de leerkrachten eerst enigszins in te scholen? Hoe hebben jullie dit proces aangepakt?

354

3 Antwoorden

  • Hoi Max, Wij hebben op school eerst werkbijeenkomsten georganiseerd, waarbij een groep enthousiaste mensen werkvormen uitdacht en uitprobeerde en met elkaar reflecteerde op het effect. Die kennis is in de vorm van trainingen overgedragen op anderen binnen de organisatie. Die koplopers hebben zich aangesloten bij het leernetwerk FE van het SLO, waardoor we ook van buitenaf nuttige informatie krijgen. Groet, Anja
    01 feb. 2020
  • Beste Max, Ik sluit me volledig aan bij Anja's antwoord: het is vooral belangrijk om het vanuit enthousiaste collega's verder de school in te brengen. Studiedagen rondom die thema helpen daar enorm bij. Ook ik ben aangesloten geweest bij het leernetwerk van de SLO: dat vraagt ook meteen commitment van je school. In de Facebookgroep 'Actief leren zonder cijfers' vind je meer tips. Heb je een groot team? Met elkaar in gesprek blijven over wat jullie precies onder formatief evalueren verstaan en succesverhalen uitwisselen is de sleutel tot succes. Laat de overige leerkrachten het stapsgewijs in hun eigen lessen toepassen, zodat het ook voor hen natuurlijk voelt. Het is belangrijk dat ook de docenten het gevoel hebben dat ze kunnen leren van hun "fouten". Hopelijk heb je iets aan dit antwoord. Veel succes! Groet, Anke
    05 feb. 2020
  • Neem eens contact op met Michel van Ast (michelvanast.nl) hij kan helpen bij dit onderwerp!
    07 feb. 2020

Relevante artikelen

Op basis van de vraag hebben we deze artikelen van de vrienden van Edualdo voor je geselecteerd. Hopelijk helpt het je om je antwoord te vinden!