Formatief evalueren bij talen: Hoe doe ik dat met idioom/ grammatica/ chuncks? Welke manieren gebruiken jullie?



30 okt. 201830 okt. 2018445

4 Antwoorden


  • Dankjewel voor je vraag over formatief. We doen ons best ‘m op 6 november om 20.00 uur tijdens de Edualdo-livesessie te behandelen. Graag tot dan op facebook.com/leerling2020! Uiteraard kunnen gebruikers van Edualdo deze vraag ook beantwoorden. Help L. Scholten verder door hieronder jouw antwoord, idee of ervaring te delen. Bedankt!
    30 okt. 2018
  • Ik zou eens kunnen kijken naar het gebruik van rubrics. Iedere vaardigheid is in principe uit te schrijven in een analytische, algemene rubric. Je begint met het doel (het grammaticaonderdeel), waarna je het gedrag beschrijft dat ze uit moeten kunnen voeren om het leerdoel te halen (de succescriteria). Daarna kijk je wat voor gedrag je ziet wanneer ze een succescriterium totaal niet beheersen. Dan heb je per criterium een begin- en eindpunt. Vervolgens kun je nadenken over welke tussenstappen een leerling uit moet voeren om uiteindelijk het succescriterium wel te beheersen. Wanneer dat gelukt is, kun je dat voor ieder criterium bij het grammaticaonderdeel uitschrijven. Zo een rubric die focust op zichtbaar gedrag kun je vervolgens bij iedere opdracht die aansluit bij dat onderdeel v/d grammatica gebruiken als meetinstrument, feedbackinstrument maar ook als verduidelijking voor de leerling. In mijn lessen (hoewel dit geschiedenis is) ben ik begonnen met de rubric, waarna je op basis van deze rubrics opdrachten kunt maken. Vervolgens is iedere opdracht, toets, werkstuk, etc. bruikbaar om op te reflecteren. Zelfs toetsen die je als summatieve evaluatie hebt uitgevoerd kun je dan formatief gebruiken. Onderstaand artikel heeft Susan Brookhart dit allemaal uitgebreid beschreven.
    05 nov. 2018
  • Met behulp van Quizlet kan iedereen zichzelf van alles leren. De technologie maakt gebruik van inzichten uit de cognitieve wetenschap en combineert die met big data (anoniem) en machine learning. Hierdoor is het systeem bijvoorbeeld in staat een effectief leerplan op te stellen voor het vergaren van bepaalde kennis. Die kennis kan onderdeel zijn van een leerdoel. Het systeem analyseert en communiceert autonoom en past zich aan de gebruiker aan op basis van de resultaten. De leraar kan de vorderingen volgen. Wat er te leren valt is ook als spel in de klas te spelen.
    08 nov. 2018
  • Vorig jaar heb ik gepersonaliseerde Franse badges ontworpen voor klas 1 en 2 met een rubric aan de hand van smileys die ze konden verdienen en bijhouden op het gebied van vocabulaire. Iedere week deed ik een andere formatieve manier van toetsen in de les (à deux, uit het hoofd, gestuurd, spelvorm etc.). De andere leerling beoordeelde zijn/haar klasgenoot. Dit was erg leuk! --> eigenaarschap, gamificatie
    12 nov. 2018