Ge(mis)bruik van iPads en mobieltjes tijdens de les (en in pauzes)

Op onze school wordt een nieuwe discussie gevoerd m.b.t. het correct gebruiken van iPads en smartphones in de klas. Alle 1800 leerlingen hebben een iPad (en een smartphone). We beseffen dat alleen een "goed gesprek" niet afdoende is. Leerlingen zijn veel bezig met van alles en nog wat (Netflix, Snapchat, Facebook, Instagram enz) op hun devices (tijdens de lessen en in pauzes). De focus houden wordt steeds lastiger. We zouden bepaalde apps kunnen blokkeren op het netwerk, maar we weten dat men het uit de databundel gaat halen. We doen een onderzoek naar hoe e.e.a. is geregeld op ander scholen (in 2019) en hoe er wordt gehandhaafd.We zijn dus op zoek naar voorbeelden. Ook bijdetijdse mediaprotocollen zijn zeer gewenst. Bij voorbaat veel dank!



467

4 Antwoorden


  • Er bestaat een app voor de iPad genaamd Klaslokaal/Classroom. Hiermee kan je als docent een leerling als het ware in bepaalde applicaties vergrendelen zodat zij geen andere apps kunnen openen. Het installeren en toekennen van de leerlingen kan even werk kosten, maar het werkt wel. Deze app is echter minder handig als leerlingen in meerdere apps tegelijk moeten werken tijdens een les. (pages, safari en youtube door elkaar bijvoorbeeld). Verder is het in mijn ervaring is het vooral belangrijk dat er duidelijke regels zijn over wanneer de iPad danwel telefoon wel en niet gebruikt wordt en dat dit hetzelfde is in de hele school of op zijn minst het gehele leerjaar. Er zijn natuurlijk verschillende manieren om hiermee om te gaan en de een is hier wat 'schoolser/strenger' in dan de andere. Het goede gesprek en uitleggen van de 'waarom' is inderdaad niet genoeg, maar blijft natuurlijk super belangrijk. Op mijn vorige baan deden we dit in de gehele onderbouw als volgt, het is helaas een wat streng 'controle achtig' systeem maar na een tijdje werkte het best goed en was het ook minder nodig om toe te gebruiken: Telefoon was altijd in de tas of kluis, een telefoon zien is hem innemen tot einde van de dag. iPad ligt in principe voor je op tafel, tijdens begin van de les en tijdens instructie, tenzij de docent anders zegt. Je hebt hem dus niet in je handen, het scherm staat niet aan als er niet mee gewerkt hoeft te worden. Leerlingen worden daar op aangesproken en krijgen een aantekening wanneer zij zich er niet aan houden. Een leerling is enkel bezig met de apps die zijn toegestaan. Ziet een docent een andere app, is dit een aantekening voor de leerling, omdat ik tijdens de momenten dat een er geen klassikale instructie is toch constant rondloop kon ik tijdens het rondlopen een blik op de verschillende schermen werpen. Op een x aantal aantekeningen voor onjuist iPad gebruik (bij alle lessen samen) staat een consequentie. (Nablijven, vroeg melden, gesprek met mentor, ouders informeren, bedenk het..). Bij ons was geregeld dat je dit simpel in magister kon aangeven als vinkje naast het absentie formulier. Nogmaals, helaas wat streng en controle achtig. Maar na een eerste periode met de hele onderbouw dit volhouden wierp het wel zijn vruchten af. Daarnaast is het een goede tip voor het media protocol om de volgende regel op te nemen: "Je maakt alleen een foto van klasgenoten met diens toestemming, zie je een foto/video van jezelf bij een ander die je niet op diens iPad wilt hebben, meldt het bij een docent, deze docent ziet er dan op toe dat de leerling deze foto van zijn haar iPad gaat verwijderen. Dit kan echt het gevoel van veiligheid voor leerlingen vergroten in mijn ervaring. Daarnaast hadden wij de regel in dit protocol dat pesten op social media van klasgenoten, ook buiten schooltijd, volgens het pestprotocol behandeld wordt. Zie je als leerling iets op instagram/snapchat over jou geschreven wat niet door de beugel kan? meldt dit bij je mentor, de mentor van de 'dader' vraagt hem/haar de post te verwijderen, ouders worden op de hoogte gesteld enz. Naar mijn mening is een beleid rondom wat te doen in situaties van digitaal pesten echt nodig voor een veilig leerklimaat. In de pauzes lieten wij het iPad gebruik toe, als dat de manier is voor leerlingen om even te ontspannen en hun manier van contact zoeken, het zij zo..
    19 jun. 2019
  • Hartelijk dank voor je uitgebreide bijdrage!
    19 jun. 2019
  • Hoi Peter, op Edualdo is eerder een vraag gesteld over telefoongebruik op school. Kijk ook eens naar de antwoorden op die vraag: edualdo.nl/themas/telefoongebruik/hoe-gaan-jullie-om-met-telefoongebruik-in-de-klas-heb-je-praktische-voorbeelden-of-schoolregels
    19 jun. 2019
  • Hoi Pieter, bij ons hebben alle leerlingen een iPad. We werken in de klas met de app klaslokaal wij hebben goede ervaringen, ook als het gaat om toetsen maken omdat je leerlingen kunt 'vastzetten' in een app. De leerlingen zijn geen eigenaar van de iPads, ze kunnen er dus niet zelf apps opzetten. Is bij jullie de leerling wel eigenaar van het device, dan zijn er ook nog mogelijkheden om profielen aan de iPads toe te kennen die gelden binnen de wifi van de school of tijdens schooltijden. Vraag hiervoor meer informatie bij je collega's van ICT of zoek contact met de accountmanager van de reseller van de iPads. Bij ons op school zijn de telefoons tijdens school verboden, ze zijn in de kluis van begin tot einde van de lesdag. Heb je hem toch dan lever je hem in. We leggen aan leerlingen duidelijk uit waarom we deze regel hebben: afleiding en veiligheid. Ze hebben er vrede mee. De iPads zijn tijdens de pauzes en tijdens leswisselingen in de tas. Het helpt dat wij een kleine school zijn (220 leerlingen) en we elkaar dus allemaal kennen. Lijntjes zijn kort dus wanneer leerling is aangesproken krijgt de mentor dit ook altijd te horen en koppelt dit terug naar de leerling. De leerlingen weten zich gezien.
    27 jun. 2019