Keuzewerktijd voor leerlingen: hoe zorg je ervoor dat leerlingen dit niet zien als huiswerkuur?



13 sep. 201813 sep. 2018426

4 Antwoorden


  • Bij ons door het kwt vooraf duidelijk te labelen met een onderwerp of inhoud waaraan gewerkt wordt
    13 sep. 2018
  • Door specifieke invulling te geven: is het een verdiepend of verbredend uur of wordt de basis nog eens herhaald? Of verdeel de verschillende keuzeonderwerpen over die uren. Bv. extra oefenen met leesvaardigheid of nog eens schrijfvaardigheid. Net waar de leerling behoefte aan heeft.
    14 sep. 2018
  • We hebben niet zo zeer kwt uren maar wel flexuren, leerlingen moeten dan zelf lessen inplannen voor de vakken waar ze 6,5 of lager op staan. In de coachmomenten moeten ze zelf nadenken hoe ze dat uur gaan invullen, welke vragen ze hebben en hoe ze daar aantoonbaar mee bezig gaan. De leerlingen hebben hier een logboekje voor.
    19 sep. 2018
  • Door vooraf de leerling duidelijk zijn doelen te laten opschrijven: - Wat wil hij/zij bereiken in de tijd die ervoor staat. - Welke vraag zou de leerling evt. willen stellen. - Wanneer is de leerling tevreden. Laat bovenstaande in een vast format iedere keer door de leerling zo concreet mogelijk opschijven. Als coach of expert zul je hier op moeten sturen en helpen bij het opstellen van doelstellingen. Aan het einde de leerling hierop gericht feedback geven d.m.v. tops en tip zorgt ervoor dat leerlingen leren hoe ze deze tijd het beste kunnen gebruiken.
    12 nov. 2018