Wie kan mij helpen aan voorbeelden / ervaringen met leerdoelenkaarten (of rubrics) bij wiskunde vmbo tl, alle leerjaren?



460

4 Antwoorden


  • Dag Yvonne, Ik kan het geen leerdoelenkaarten noemen wellicht, maar in de studiewijzer van Magister begin ik altijd met een onderdeel 'leerdoelen'. Hier maak ik een opsomming van alle doelen uit het hoofdstuk, geschreven in de vorm 'ik kan', 'ik ken' of 'ik weet hoe'. Dit gebruik ik (nagenoeg) iedere les in mijn spoorboekje onder 'doel van deze les' en ik daag leerlingen uit om deze leerdoelen dan ook af te vinken in de aanloop naar een toets. Mijn ervaringen hiermee zijn zeer wisselend en niet afhankelijk van leeftijd of niveau. Ik heb 4-basis leerlingen die er dankbaar gebruik van maken maar ook TL-leerlingen die het maar onzin vinden, en vice versa. Ik blijf het doen, al is er maar één leerling bij gebaat, dat is er toch weer één. Niet dan? Grtz Arjan
    24 jul. 2019
  • Hoi Arjen, Jouw werkwijze hanteerde ik ook, maar vond het weinig effectief. Ik ben nu begonnen met per hoofdstuk / onderwerp een leerdoelenkaart te maken die ze op 4 momenten moeten invullen: bij begin van een hfd / onderwerp, aan het eind van het oefenen, na de DT en na het PW. Blad in Classroom en delen met mij aan het begin zodat ik vorderingen kan zien. Ben benieuwd naar andere ervaringen op dit gebied. Dus dank je wel voor jouw bijdrage.
    24 jul. 2019
  • Hi Yvonne, i.p.v. leerdoelkaarten zou je ook een les kunnen beginnen met zogenaamde 'Do-now'-formulieren. Hierop staan (theoretische en/of practische) vragen over de vorige les die de leerlingen in 5 tot 10 minuten moeten invullen en die je als kapstok kunt gebruiken om daarna te bespreken en daarna op deze kennis voort te gaan met nieuwe of doorlopende info. Een leerling ziet dan direct of hij wel of niet iets weet en kan dat ook weer terugzoeken vlak voor een toets en ziet precies waar er nog aandacht nodig is om (beter) te scoren. Ik heb al een paar keer in. Mijn lessen gebruikt. Succes ermee
    24 jul. 2019
  • Hoi Pief, Bedankt voor de tip. En een goed idee! Ik zie het voor me als een soort exit-tickets maar dan aan het begin van de les. Klopt dat? Die gebruik ik ook om te kijken of iedereen de stof van de vorige (paar) les(sen) gesnapt heeft.
    25 jul. 2019