Onderbouw middelbare school
Bovenbouw middelbare school

Wie heeft er een mooi voorbeeld van een vakoverstijgende eindopdracht of toets voor de bovenbouw van het vwo?

Wij hebben zelf een mooie voorbeelden, maar ik ben op zoek naar meer. We laten bv. leerlingen een stuk schrijven (schrijfvaardigheid) waarin ze boeken (literatuur) bespreken op basis van begrippen uit het thema Pluriforme samenleving (maatschappijleer). Leerlingen krijgen zo minder toetsen en integreren vakken.



5129

5 Antwoorden


  • Hoi Nelleke, Mooi dat jullie zoeken naar mogelijkheden om de toetsdruk te verlagen. In de onderbouw werken we samen met aardrijkskunde, waarbij leerlingen een reisgids maken met aardrijkskundige informatie en reistips, recensies en dergelijke. In de bovenbouw doen leerlingen onderzoek, bijvoorbeeld naar een natuurkundig fenomeen en beschrijven dit dan. Ook werken we samen met K&C, waarbij leerlingen Mariken lezen en i.p.v. een verslag een eigentijds toneelstuk opvoeren, gebaseerd op dezelfde thematiek. Geschiedenis kun je ook mooi koppelen aan Nederlands door boeken uit een bepaalde periode te laten lezen. Groetjes! Anja
    02 jul. 2019
  • Combinatie van Nederlands en Geschiedenis Betoog volgens betoogstructuur schrijven a.h.v. drie verschillende historische teksten, waarin een aantal argumenten verstopt zitten. Historische bronnen bijvoorbeeld uit kranten (via Delphner). Bijvoorbeeld binnen het thema Tweede Wereldoorlog of de oprichting van de EU.
    02 jul. 2019
  • Samen met maatschappijleer wel eens een betoog gedaan over de EU. Ook met debatvaardigheden hebben we wel eens samengewerkt met dat vak. Het leent zich er uitstekend voor.
    04 jul. 2019
  • Ik loop zelf al een tijdje rond om vakoverstijging te bewerkstelligen tussen geschiedenis en de MVT. In het kader van leesvaardigheid en schrijfvaardigheid zou namelijk een poëzie opdracht plaats kunnen vinden met Engels over warpoetry (Eerste Wereldoorlog). Daarnaast zijn in zowel Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk (dag)boeken verschenen van soldaten die de Eerste Wereldoorlog hebben meegemaakt. Je zou vanuit geschiedenis hier een opdracht over multiperspectiviteit kunnen maken, waarbij ze de perspectieven vanuit de 3 landen (en dus 3 boeken) in kaart moeten brengen op basis van een onderzoeksvraag. De vorm van de eindopdracht die je eraan verbindt, zou inhoudelijk aansluiting kunnen vinden bij geschiedenis en in de vorm bij de MVT. In de onderbouw werken wij inderdaad ook in betoogvorm samen met het vak Nederlands, waarbij de leerlingen zich in een historisch persoon (keuze uit een aantal door ons aangedragen personen) moeten kunnen verplaatsen om vanuit deze persoon een stelling te betogen. Dit betoog wordt geschreven middels brononderzoek op basis van bruikbaarheid en betrouwbaarheid. Andere samenwerkingen die wij in de onderbouw hebben (gehad) zijn een samenwerking met Ak rondom Pompeï en een historische krant uit de republiek met nederlands. Daarnaast weet ik dat ze bij ons een samenwerking hebben tussen biologie en aardrijkskunde (het onderwerp weet ik helaas niet).
    04 jul. 2019
  • met geschiedenis Nederlands-Indie behandelen.
    26 nov. 2019