Onderbouw middelbare school

Ik merk dat in klas 2VWO de lesstof niet uitdagend genoeg is. Hoe kan ik de stof uitdagend aanbieden/verdiepen.

Ik begrijp dat de vraag best open is, maar hier heb ik bewust voor gekozen. Ik ben meer benieuwd naar werkvormen en andere manieren van lesgeven dan traditioneel uitleggen en opdrachten maken. Het gaat om het vak Nederlands.



349

3 Antwoorden


  • Hoi, Wij werken met Plot26. Dat bestaat uit lessen rondom verhalen en cursussen, waarbij je goed kunt differentiëren en leerlingen erg enthousiast aan het werk gaan. Hiervoor werkten we veel met thema's uit de actualiteit, maar dit is veel aansprekender. Groetjes, Anja
    30 okt. 2019
  • Oke, bedankt voor je antwoord. En hoe ziet een les er in grote lijnen uit?
    30 okt. 2019
  • Hoi, De lessenseries rondom verhalen beginnen met het lezen van een verhaal of het bekijken van een filmpje. Ik zal een voorbeeld geven van 2v, de lessenserie gefixt. Het filmpje laat twee sportieve jongens zien die op zoek zijn naar een vriend die niet op is komen dagen bij een voetbaltraining. Ze merken dat de deur van zijn huis open is een lopen naar binnen. Er blijkt ingebroken te zijn. Van de vriend geen spoor. Dan lees je samen een verhaal waaruit wat meer duidelijk wordt wat de aanleiding van het filmpje is. Vervolgens gaan leerlingen scenario's bedenken over wat er gebeurd kan zijn. Leerlingen krijgen de beschikking over verschillende sites die hen informatie geven over de situatie. Dat blijkt te maken te hebben met matchfixing in de voetballerij. In groepjes werken leerlingen scenario's uit. Vervolgens gaan ze deze verfilmen. Daarop geven leerlingen elkaar feedback. Je ziet bij elke lessenserie verschillende taaldomeinen aan elkaar gekoppeld, veel samenwerking, hogere denkordevragen en formatieve momenten tijdens de lessenserie. Ik heb onderzocht wat het effect was op de betrokkenheid van leerlingen tijdens de les. Als je daar met over wilt lezen : anjaschoots.nl/onderzoek (het tweede onderzoek) Groetjes, Anja
    31 okt. 2019