Hoe werk je op een effectieve manier met een persoonlijk portfolio door leerlingen door de jaren heen?

Op onze school zijn we gestart met het verzamelen van persoonlijke documenten van de leerlingen zodat ze zelf hun leerlijn kunnen zien en hun levenbeschouwelijke ontwikkeling. Maar leerlingen protesteren en het nut wordt nog niet gezien. Dat zouden we graag willen veranderen.



13 sep. 201813 sep. 201863

6 Antwoorden


  • Een eenvoudige start zou kunnen zijn om een websitemaker te gebruiken als sites.google.com waarmee leerlingen een persoonlijk portfolio maken. Per jaarlaag kunnen ze dan een pagina maken met ieder deelpagina's, waarop ze doelen bespreken, bewijslast toevoegen en een digitale rubric hebben waarop de ontwikkeling zichtbaar gemaakt kan worden. Daarnaast zijn er ELO's zoals Simulise die dit aanbieden.
    20 sep. 2018
  • Aanvulling: om de motivatie te vergroten kun je autonomie een grotere rol laten spelen. Zelf doelen laten formuleren op verschillende onderdelen, waaronder ook doelen die buiten het reguliere curriculum vallen.
    20 sep. 2018
  • Portfolio's. De grootste valkuil in het onderwijs. Moeilijk verhaal. Niet helemaal wat je zoek maar wij gaan wat doen met Yubu, een ontwikkelingsgericht portfolio dat zich voornamelijk binnen een LOB traject afspeelt maar waar wel veel inzit van wat je schrijft denk ik.
    03 okt. 2018
  • De leerlingen werken nu via Magister, waar ze al hun documenten kunnen verzamelen. Daarin wordt alleen niet echt voortgang weergegeven, dus wat dat betreft kan er nog aan gewerkt worden. En ook het nut wordt door de leerlingen niet echt gezien. Ik heb vanmiddag een workshop over het Leerpodium, dus wie weet kan dat ons verder helpen.
    04 okt. 2018
  • Je kunt ook gebruik maken van Peppels. Ik heb daar goede verhalen over gehoord: peppels.net/app?o=Algemeen::Home
    04 okt. 2018
  • Als je school deelneemt aan VO-content kun je ook gebruik maken van Portfolio-site: portfolio-site.nl/portfolio
    04 okt. 2018