Onderbouw middelbare school
Bovenbouw middelbare school

Hoe kan de 50 uur ontwikkeltijd het effectiefst ingezet worden?

Ik ben benieuwd hoe scholen dit aanpakken zodat er ook echt ontwikkeld wordt, het gemaakte werk gedeeld en geborgd wordt en het ook daadwerkelijk werkdrukverlagend werkt.



397

3 Antwoorden


  • Ik zelf voel veel voor structurele studiemiddagen waarbij verschillende vormen van professionalisering op de agenda staan. Daarbij is het volgens mij belangrijk om soms ook 'niks' te plannen zodat je de tijd hebt om met je collega's in gesprek te gaan over prangende zaken waar je anders niet aan toe komt. Ik denk dat het dan zeker werkdrukverlagend kan werken. Tot slot professionalisering is vaak al veel in huis, laat collega's met een onderwerp waar zij goed in zijn het voortouw nemen. Geef 'good practices' aan elkaar en ga daarover met elkaar in gesprek.
    05 apr. 2019
  • Wij werken al twee jaar met "ontwikkeltijd". Als je 40 uur hebt kun je iedere 14 dagen een middag van 2 uur besteden aan ontwikkelen van lessen, materiaal, onderwijsideeën. We hebben het werkmiddagen genoemd. Iedereen (die meedoet) is dan om de week op dinsdagmiddag aanwezig. Door er een vaste middag voor te nemen, is iedereen aanwezig en kun je ook goed vakoverstijgende projecten en lessen maken. We starten gezamenlijk, soms met wat mededelingen en met de vraag: Wie heeft wie nodig? Dan worden er afspraken voor de middag gemaakt en gaan we aan de slag. Je moet echter wel bewaken dat er geen andere zaken gepland gaan worden ... Hoe we het volgend jaar gaan doen, moet nog invulling krijgen. We gaan van een 50-minutenrooster over naar een 45-minutenrooster en winnen zo tijd voor oa. ontwikkeltijd.
    07 apr. 2019
  • Hallo Suzanne, Ik begrijp je vraag denk ik wel. Op veel scholen zijn "ontwikkeluren" heel ontastbaar. Docenten die de kans krijgen een eigen idee vorm te geven gaan vaak lang en breed over het aantal uur heen dat op hun taakbrief staat. Terwijl andere docenten een taakomschrijving voorgeschoteld krijgen waar ze invulling aan moeten geven en dit vervolgens zien als "iets voor als ze tijd over hebben" en hier om allerlei (in hun ogen legitieme) redenen te weinig mee doen. Ik ben een docent die met een "symbolisch aantal ontwikkeluren" een compleet nieuw projectmatig schoolvak heb mogen opzetten voor jaar 1 en 2 van het vmbo. Iets dat ik ontzettend leuk en leerzaam vond. Ik heb hier uiteindelijk veel vrije tijd in gestoken terwijl andere docenten hun ontwikkeltijd nauwelijks gebruikten. Ik geloof daarom heel erg in het "geven van ontwikkeltijd, naar aanleiding van de ideeën die vanuit docenten zelf komen". (Dit kan natuurlijk naar aanleiding van gezamenlijke studiedagen, ontwikkelgesprekken of brainstormsessies.) Wanneer docenten een concrete taak krijgen waar ze zelf achter staan, dan wordt die ontwikkeltijd in mijn ogen altijd wel nuttig ingezet. Succes!
    10 apr. 2019