Wij gaan huiswerkvrij in een regulier rooster. Hoe pakken jullie dit aan?

Beste collega's, Onze vakgroep heeft besloten geen huiswerk meer op te geven, omdat leerlingen het niet maken of afraffelen. We begrijpen dat leerlingen en ouders school niet altijd meer als het belangrijkste zien, maar dat ook sporten en andere hobby's meer tijd van de leerlingen in beslag nemen. We moeten meegaan met de tijd en hebben besloten vanaf het nieuwe schooljaar geen huiswerk meer op te geven. De leerlingen maken werk in de les. Het wordt aan de docent om een goede selectie te maken van opdrachten en een balans te vinden tussen uitleg en zelfstandig werk. Wij werken met een 50-minuten rooster en de meeste klassen volgen 3 uur en een aantal slechts 2 uur.



117

1 Antwoorden


  • Met ‘mijn’ vak Nederlands speelt dit (nog) niet, maar het is een interessante uitdaging. Het uren-aantal is eigenlijk net te klein voor deze omslag. Maar goed, meedenkend met jou: Volgens mij moet je eerst eens kritisch kijken naar het huiswerk wat jullie altijd meegaven. In hoeverre is oefening essentieel? Grammatica-oefeningen kunnen vast minimaal gehalveerd worden ( want ze zijn vaak veel van hetzelfde) of gecombineerd worden (waardoor ze uitdagender worden). Dan ben je al een hoop oefeningen ‘kwijt’ uit het curriculum. Woordenschat kan prima in groepjes, wedstrijdjes, kahoot etc. Gaan jullie formatief toetsen? Dan lijkt me een voortgangsformulier een leidraad voor lessen en oefenen. Snelle leerlingen kun je misschien alvast meer laten lezen ( vergroot de woordenschat enorm), zwakkere kunnen dan meer aandacht krijgen. Misschien, en nu zeg ik iets heel gevaarlijks, alvast inzetten op minimale en maximale doelen en vakpromotie ( wie gaat het ‘kiezen’ en wie niet? Wat moeten de ‘niet-kiezers’ minimaal weten en hoe vergroten we ‘kiezers’? Heb je hier iets aan?
    08 jul. 2019