Hoe kan ik leerlingen op een constructieve manier feedback laten geven op elkaars schrijfproduct?

Bijvoorbeeld e-mails en brieven, maar ook beschouwingen en betogen.



26 okt. 201826 okt. 2018246

2 Antwoorden


  • Dat zou je groepsgewijs kunnen doen. Je kunt (met de leerlingen) een aantal criteria opstellen waaraan het betreffende schrijfproduct moet voldoen. Bv correct taalgebruik, juiste opbouw, correcte argumentatie, "leuke" originele woorden enz. En dan in 3 rondes leerlingen elkaars tekst laten bekijken en laten scoren. Leerling 1 kijkt 3 keer naar taal, leerling 2 naar criterium 2 enz. Dan hebben na 3 rondes de leerlingen 3 schrijfproducten van een ander gelezen. Iedere keer een ander criterium door een leerling laten bekijken, is ook een optie. Mijn advies is wel om iedere ronde per leerling op één criterium gefocust te zijn, dat levert het meeste op. Je kunt de leerlingen aantekeningen op elkaars werk laten maken en dat met elkaar laten bespreken.
    29 okt. 2018
  • Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Nelleke. Hier kan ik mee aan de slag. Goede tip ook om leerlingen per ronde op 1 criterium te laten focussen!
    30 okt. 2018