Wie heeft goede tips (do's en don't's) voor het vormgeven van een tweejarige brugperiode?

Onze school is dit schooljaar gestart met een tweejarige brugperiode, maar vanwege tijdgebrek is deze beleidsarm ingevoerd. De aankomende maanden wordt er van ons verwacht dat wij dit gaan vormgeven, maar wij hebben zelf nog te weinig kennis van de mogelijkheden. Alle informatie over best en worst practices is welkom.



21 sep. 201821 sep. 201821

2 Antwoorden


  • Ik heb een mooi antwoord voor je gevonden: Op RSG Simon Vestdijk wordt ook gewerkt met een tweejarige brugperiode. Het blijft echter wel beperkt tot het mentoraat. De leerlingen worden vanaf de start ingedeeld op basis van hun basisschooladvies. Door de beperkte schaal is het echter niet mogelijk om in volledig homogene groepen te werken. Daarom wordt er gewerkt met samengestelde klassen. Een leerling van Mavo-niveau kan dus worden ingedeeld in een klas waar ook leerlingen met een Havo-niveau zitten. Hetzelfde geldt voor Havo leerlingen die bij leerlingen van Atheneum-niveau kunnen worden ingedeeld. Het voordeel van werken met samengestelde klassen is dat er een grote flexibiliteit ontstaat tussen niveaustromen. Leerlingen die ‘hoog’ havo scoren worden bij voorbaat in een klas ingedeeld die is samengesteld met atheneum. Leerlingen kunnen met een simpele administratieve handeling worden overgeplaatst naar het andere niveau, als hun resultaten daar aanleiding voor geven.
    27 sep. 2018
  • Dankjewel! Wat er op RSG Simon Vestdijk gebeurt, zijn wij ook mee begonnen. Ik ben heel benieuwd of er nog collega's zijn die vanuit een andere vorm aan de slag zijn gegaan.
    02 okt. 2018