Zijn er scholen die in hun rooster de dag beginnen en eindigen met mentoren/coaches?

Op mijn nieuwe school wordt dit gedaan. Ik ben benieuwd hoe dit op andere scholen is ingericht en hoe dit wordt ervaren door docenten en leerlingen.



231

2 Antwoorden


  • Hallo Anne Marijn, bij ons op school hebben we 0-uur (15 minuten) en A-uur (10 minuten) we starten de dag in het 0-uur op met controleren of alles voor die dag in orde is, of er wijzingen op het programma staan of andere bijzonderheden. Tijdens het A-uur controleren we of het huiswerk is genoteerd, helpen we bij het plannen van het huiswerk en maken we afspraken met leerlingen die na school nog afspraken hebben naar aanleiding van gedrag gedurende de dag. Wij hebben tijdens de lunch ook gezamenlijk eten (10 minuten) met je mentorklas. We hebben alleen 1e en 2e klas leerlingen en de leerlingen die we hebben, hebben een ondersteuningsvraag op het gebied van planning en organisatie daar komt deze preventieve interventie vandaan. Tegen het einde van het 2e jaar is de begeleiding minder intensief en zal niet de hele klas meer 0-uur en A-uur doen. In de 3e klas op een andere school zullen ze het ook zelf moeten doen, we helpen ze op deze manier om gebruik te kunnen maken van verschillende aanpakken voor leren leren.
    27 jun. 2019
  • Dag Rhea, dat klinkt goed! Dankjewel voor je uitgebreide toelichting.
    27 jun. 2019