Wat doe jij aan groepsvorming in de onderbouw?

En wanneer? Op welke momenten?



758

7 Antwoorden


  • In de weken van zomervakantie tot herfstvakantie besteed ik elke mentorles aan kennismakingsspelletjes (2V-klas). Pas na de herfstvakantie begin ik dan echt met overige mentoronderwerpen, zoals studievaardigheden. In mijn niet-mentorklassen (de 'gewone' klassen) besteed ik er veel minder aandacht aan, en verwerk ik het in in spreekopdrachten.
    09 jan. 2019
    • Dank je wel voor je antwoord en ik neem het zeer zeker mee! Jeanine
      14 jan. 2019
  • Bij ons op school gebruiken we het boek Danny en het boek de school is van ons. Verder hebben we van de methode strux meedoen en meepraten. Ook gebruik ik regelmatig energizers. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
    09 jan. 2019
    • Dank je wel voor je antwoord en ik neem het zeer zeker mee! Jeanine
      14 jan. 2019
  • Ik vind het altijd fijn om in elke fase van groepsvorming (forming, storming, norming, performing, termination) een of meerdere activiteiten te doen, die daar aandacht aan besteden. Zeker in de eerste fase(s) van het (brugklas)jaar besteedt bijvoorbeeld het Amadeus lyceum veel aandacht aan kennismakingsspelletjes en reflecteren op de groepsvorming zelf. Wat mij betreft is het ook belangrijk om dat verderop in het jaar in de performingfase ook een reflectieopdrachtje te doen en aan het einde samen terug te kijken en aandacht te besteden aan afscheid nemen (als klassen worden gehusseld). In de brugklas heb ik daarvoor het boekje ' sociale vaardigheden' van Tumult bijvoorbeeld gebruikt als inspiratie. Kijk hier voor wat theorie en praktische tips over groepsvorming: wij-leren.nl/groepsprocessen.php
    09 jan. 2019
    • Dank je wel voor je antwoord en ik neem het zeer zeker mee! Ook bedankt voor de link. Jeanine
      14 jan. 2019
  • Ik werk hier vooral aan tijdens de mentoruren en/of twk (thematisch werken) We hebben hier als een van onze thema's bijv de veilige school.
    10 jan. 2019