Wie heeft een succesverhaal over formatieve toetsing op een multiculturele school?

Men twijfelt aan de effectiviteit van formatief toetsen. "Leerlingen doen hun best niet als ze er geen cijfer voor krijgen."



578

5 Antwoorden


  • Hallo Diana, Ik heb zelf alleen ervaring op een school die niet echt multicultureel is, maar ik heb je vraag gedeeld op mijn LinkedIn om te kijken of ik meer informatie losgepeuterd krijg, mede omdat ik zelf benieuwd ben of daar andere ervaringen uit voort komen of factoren belangrijk zijn waar ik ook van kan leren.
    04 jul. 2019
  • Bedoel je met multiculturele school de ISK? Ik werk op de ISK met toetsen die formatief en summatief in te zetten zijn. Het betreft methodetoetsen en methodeonafhankelijke toetsen. Je mag contact met me opnemen voor meer info.
    06 jul. 2019
  • Nee, ik bedoel een multiculturele school in de brede zin van het woord. Dus leerlingen met een migratie achtergrond, zowel 1e, 2e als 3e generatie.
    06 jul. 2019
  • Hoi! Het antwoord op deze vraag kan je ongetwijfeld vinden op een van de symposia over formatief. Worden volgend jaar gehouden. Kijk eens op toetsrevolutie.nl (mocht je het nog niet kennen natuurlijk). Verder vond ik het (gratis) boek zeer de moeite waard om te lezen. Er staat per vak uitgelegd hoe formatief handelen kan werken, niet echt specifiek voor een multiculturele school.
    30 jul. 2019
  • Hoi, zelf toets ik veel formatief en geef ik les op een multiculturele school. Ik vind het een zeer fijne en goede methode. Zo heb ik vaak herhalingsopdrachten zodat de leerlingen weten waar ze staan. Voor elke toets geef ik een oefenentoets en geef ik daar kort feedback op. Leerlingen vinden het erg fijn om te weten welk deel van het geven van een antwoord ze beheersen en welk deel nog verbetering nodig heeft. Daarnaast krijgen ze meer zelfsvertrouwen (zeker bij kinderen die weinig hulp thuis hebben) omdat dit eigenlijk ook een moment van extra oefening en feedback is die ze thuis niet zouden kunnen krijgen. Bovendien heb ik veel beter inzicht op de mogelijke hiaten nog voordat de toets komt. Als tip zou ik nog willen meegeven om weinig summatief te toetsen. Alleen als je echt iets afsluit. Bij een summatieve toets voor een cijfer stopt na de toets het leren. Ook heeft het even tijd nodig voor leerlingen om eraan te wennen omdat ze deze manier van toetsen vaak nog niet echt gewend zijn. Je mag ze altijd verder contacten als je meer vragen hebt!
    10 aug. 2019