Onderbouw middelbare school
Bovenbouw middelbare school

Wij gaan huiswerkvrij in een regulier rooster. Hoe pakken jullie dit aan?

Beste collega's, Onze vakgroep heeft besloten geen huiswerk meer op te geven, omdat leerlingen het niet maken of afraffelen. We begrijpen dat leerlingen en ouders school niet altijd meer als het belangrijkste zien, maar dat ook sporten en andere hobby's meer tijd van de leerlingen in beslag nemen. We moeten meegaan met de tijd en hebben besloten vanaf het nieuwe schooljaar geen huiswerk meer op te geven. De leerlingen maken werk in de les. Het wordt aan de docent om een goede selectie te maken van opdrachten en een balans te vinden tussen uitleg en zelfstandig werk. Wij werken met een 50-minuten rooster en de meeste klassen volgen 3 uur en een aantal slechts 2 uur.



347

3 Antwoorden


  • Met ‘mijn’ vak Nederlands speelt dit (nog) niet, maar het is een interessante uitdaging. Het uren-aantal is eigenlijk net te klein voor deze omslag. Maar goed, meedenkend met jou: Volgens mij moet je eerst eens kritisch kijken naar het huiswerk wat jullie altijd meegaven. In hoeverre is oefening essentieel? Grammatica-oefeningen kunnen vast minimaal gehalveerd worden ( want ze zijn vaak veel van hetzelfde) of gecombineerd worden (waardoor ze uitdagender worden). Dan ben je al een hoop oefeningen ‘kwijt’ uit het curriculum. Woordenschat kan prima in groepjes, wedstrijdjes, kahoot etc. Gaan jullie formatief toetsen? Dan lijkt me een voortgangsformulier een leidraad voor lessen en oefenen. Snelle leerlingen kun je misschien alvast meer laten lezen ( vergroot de woordenschat enorm), zwakkere kunnen dan meer aandacht krijgen. Misschien, en nu zeg ik iets heel gevaarlijks, alvast inzetten op minimale en maximale doelen en vakpromotie ( wie gaat het ‘kiezen’ en wie niet? Wat moeten de ‘niet-kiezers’ minimaal weten en hoe vergroten we ‘kiezers’? Heb je hier iets aan?
    08 jul. 2019
  • Wij geven ook zo goed als geen huiswerk. Er zijn wel 3 uitzonderingen. 1. is het afmaken van huiswerk als je in de les helemaal niks gedaan hebt. 2. Praktische opdrachten. De start is altijd in de les maar helemaal afmaken in de les lukt omwille van de tijd niet. 3. Als leerlingen te grote kennisachterstand hebben of oplopen door bijv. Ziekte of thuissituatie. Wat ik het geleerd is om hele expliciete instructie te geven en dan ze met korte opdrachten goed begeleid te laten inoefenen. Dan goed controleren wie de stof beheerst en verdiepen. Daarnaast is herhaling essentieel als dat goed zit dan kun je in minder tijd hetzelfde rendement behalen en win je tijd omdat je geen huiswerk hoeft te controleren en huiswerk hoeft te bespreken. Dit duurde bij mij altijd veelste lang met een te laag rendement. Mocht je nog vragen hebben, kun je me berichten!
    10 aug. 2019
  • Het zal lastig zijn om slechts met één vak huiswerkvrij te worden. Bij ons op school werken wij met weekplanners, waarvan het maken van opdrachten haalbaar moet zijn tijdens de lessen. Wanneer een leerling meer moeite heeft met je vak is je inschatting van de haalbaarheid niet van toepassing, dus moet een leerling de ruimte krijgen om bij een ander vak (dat hij of zij eenvoudiger vindt) aan Frans te werken. Een andere leerling die goed in Frans is, zou tijdens de les Frans aan een moeilijker vak kunnen werken. Zo zorg je ervoor dat het haalbaar is voor iedere leerling om geen huiswerk mee naar huis te hoeven nemen.
    10 aug. 2019