Onderbouw middelbare school
Bovenbouw middelbare school

Wie heeft ervaring met het gebruik van de iPad in de bovenbouw havo/vwo voor het vak scheikunde?



344

3 Antwoorden


  • Wat voor een ervaringen zoek je? Er zijn verschillende interactieve mogelijkheden met gebruik van de ipad. Enkele voorbeelden: -Reactievergelijkingen kloppend maken kamelenrace (via Socrative; 3e klas, maar snelheid kan omhoog) -Structuurformules/ lewis structuren tekenen tijdens uitleg in nearpod (ik zie wat elke leerling tekent/inleverd) -Flipping the classroom / uitlegfilmpjes, eventueel met interactie vragen (edpuzzle) -Scrummen binnen projecten, hoofdstukken, etc (eduscrum, trello, etc) -Exit/enty polls (en andere formatieve quizzen) (zie mijn NVOX column in nvox februari 2019) -mindmappen (mindomo) -stop-motion animatie laten maken van een proces (evenwicht, scheidingsmethode, etc)
    16 apr. 2019
  • Beste Jurjen, Dank je wel voor de reactie. Ik heb jouw artikel gelezen en gebruik ook een aantal van de formatieve toetsmogelijkheden. Waar ik naar op zoek ben zijn specifiek op ons vak toegesneden "tools".
    17 apr. 2019
  • Voor de (TTO) leerlingen (meer op onderbouw gericht) is happy atoms een mooi (alhoewel prijzig) molecuulbouwdoos systeem met een app. Ik gebruik de app niet in de bovenbouw (te kinderlijk) maar de moleculen wel, omdat de valentie-elektronen inzichtelijker te duidelijk zijn (lewisstructuren, etc) Daarnaast gebruik ik specifiek voor mijn vak eigenlijk de chemical safety (chemie-kaarten)app en een viewer voor (bio)moleculen (vanuit de bio-informatica) om te kijken naar grotere moleculen die te complex zijn om met de bouwdoos te bouwen of te tekenen. (bijvoorbeeld de app 'molecules') in iTunesU zitten ook veel interessante (verdiepings)cursussen die je in kunt zetten met informatie, animaties, etc alhoewel voornamelijk in het engels.
    17 apr. 2019