Onderbouw middelbare school
Bovenbouw middelbare school

Wat zijn jullie ervaringen met formatief toetsen?

Ik ben bezig met het verzamelen van informatie over formatief toetsen. Ik ben voornamelijk benieuwd naar wat docenten hier mee doen en waar ze nog tegenaan lopen. Wat zijn jullie ervaringen met formatief toetsen? En zou je aan kunnen geven of je in het PO of VO werkzaam bent?



4158

4 Antwoorden


  • Hoi Frea, wat een brede vraag! Als je als school of team begint met het thema formatief toetsen, zorg dan eerst dat je dezelfde taal spreekt. Zelf spreek ik liever over formatief evalueren of formatief handelen. De site van leren van toetsen heeft een mooie toolkit om jou en je team te ondersteunen. lerenvantoetsen.nl/toolkit-formatief-toetsen/#toolkit Mijn ervaringen zijn overigens positief. Met name ook omdat je met formatief handelen een brug slaat tussen onderwijzen (de docent) en leren (de leerling). Als het ware als vanzelf ga je daar leerstrategieën als retrieval practice en spaced practice bij gebruiken. Een enorme didactische verrijking.
    11 sep. 2019
  • Hoi, ik ben ook docent maatschappijleer en maatschappijwetenschappen en maar hier met name bij maatschappijwetenschappen flink gebruik van. Mocht je vragen hebben of materiaal willen uitwisselen stuur me dan even een berichtje!
    15 sep. 2019
  • Dit jaar pas echt begonnen met formatief evalueren of leerlingen lesstof op het juiste niveau beheersen. De leerlingen moeten hier heel erg aan wennen en horen van anderen 'waarom zou je leren als je toch geen cijfer krijgt?' Ik heb dit opgelost door het behalen van de formatieve toetsen als eis te stellen om het vak af te ronden. Door leerlingen na de eerste poging te helpen met de stof en dan nogmaals een kans te geven, krijg ik ze echt aan de slag met de stof en doen ze hun best het te snappen ipv alleen een bepaald aantal uur ermee 'bezig' te zijn of stompzinning opdrachtjes af te raffelen of over te pennen.
    17 sep. 2019
  • Als je werkt met het programma it's learning, kan je heel gemakkelijk werken met kleine testjes waarbij leerlingen direct kunnen zien of ze het goed of niet goed doen of waar ze nog aan moeten werken. Dit kan ook met programma's zoals quizlet of lessonup. Juist door directe feedback te geven op een persoonlijk level, wordt er door leerlingen niet eens gevraagd naar cijfers, maar gaan de gesprekken echt over de inhoud.
    20 sep. 2019